24 December 2008

P - ul cel mai important

P-ul cel mai important dintre cei 4 P ai mixului de marketing (produs - product, pret - price, distributie - placement, comunicare - promotion ) este ... ?

Eu zic ca este PRODUSUL - ceea ce oferi, ceea ce vinzi ... si cel mai important ceea ce cumpara clientii tai.

Poate pare bizar ce spun, unii ma vor considera "old fashion" sau chiar invechit.

Acum la moda e comunicarea cu miile de variante pe care le avem la dispozitie in secolul XXI.

Ei bine nu... un produs bun este premisa succesului. Un produs bun este premisa unei campanii de comunicare spectaculoase.

Dar ce inseamna un produs bun... un produs care sa satisfaca nevoile clientilor, sa si-l doreasca.

Am auzit diverse persoane spunand "avem produsul x, acum trebuie sa il marketam". Oameni buni... din momentul in care ai produsul x ai inceput sa faci marketing... de acolo incepe totul... de la P de produs.

In Romania P-ul de produs din mixul de marketing a ajuns sa fie ignorat. Un motiv ar fi ca enorm de multe chestii pe care le cumparam sunt de import, iar companiile locale nu fac altceva decat sa il vanda, deci cercetarea nevoilor si proiectarea produsului este nula.

Ganditi-va de unde vin cele mai multe insatisfactii cand cumparati un produs sau un serviciu ? De la comunicarea aferenta lui ? Nu... pentru ca cel mai probabil comunicarea si-a facut treaba - v-a adus in magazin...

P...