31 March 2008

Bine ca merge prost, Bine ca e rau

Saptamana trecuta a fost una in care mama mea a avut ghinion cat carul... prima chestie un accident de masina, urat. Ea e ok. Masina e irecuperabila. A doua chestie... si-a rupt mana.

Toata lumea a spus "Bine ca nu e mai rau decat atat".. hmm... oare am ajuns sa ne bucuram ca e rau? Sau pur si simplu este o manifestare a instictului primar de supravietuire, de auto-mintire, de auto -incurajare?

Bine ca nu e mai rau decat atat e o fraza care apare des. De fiecare data cand se intampla ceva negativ... Mai exista varianta cu "altuia ii e mai rau".

Am ajuns oare sa ne bucuram ca e rau? Sa ne bucuram ca e doar rau si nu tragic?

Unde este bucuria ca e bine?

28 March 2008

Metallica ,,, cantata de lautari

Oameni buni, suntem in stare sa "romanizam" - "Lautarim" orice.

Dupa Maradona din Carpati, Murinio de Buzau, Micul Paris etc... Scooter cantat de lautari am ajuns ca lautarii autohtoni sa cante si Nothing Else Matters de la Mettalica.

Mai poate urma ceva ?


19 March 2008

Cu Leadershipu’la Europa… curve tzoape si ghertzoi

S-a umplut piata de traininguri de „soft skils”, mai ales de Leadership si NLP. Leadershipul a ajuns ca praful in Bucuresti, e omniprezent si in cantitati uriase. Desigur ca cei care tin traininguri pe leadership au facut si ei la randul lor un training de leadeship cu un mentor si apoi 3 sedinte de coaching cu acelasi mentor care… mentor a baut o bere cu cel care a dat mana cu cel care a spalat WC-ul dupa un mare guru al managementului mondial… incet incet se suie Leadershipu’la cap si ajung sa ne insufle leadeship-ul diversi indivizi care nu ar fi in stare sa conduca 2 curci bete la taiere.

De NLP ce sa mai spunem… s-a umplut Romania de NLP-isti care ne predau tehnici de maniipulaare si alte dubiosenii imediat dupa ce au invatat sa pupe diploma in fund. Astept cu interes un training de NFT sau de NPM sau chiar de ce nu de GPL ca doar e mai ieftind decat benzina.

Si una peste alta in „Angroul” Europa… care arata ca un china town al unei tari ex-sovietice se fac adevaratele afaceri. Ce ne chinuim sa facem traininguri de Leadership sau cursuri de taiat frunza la caini… proiecte web, campanii de comunicare si altele… in Europa de langa calea ferata „se face afacerile bei…”

Reteta succesului in „angroul europa”. Se iau cativa chinezi dimpreuna cu 2 arabi si 4 moldoveni sau ucrainieni. Se adauga marfa de contrabanda din China, Thailanda sau Uzbekistan adusa cu vaporul, trenul sau chiar satelitul. Se da spaga la foc mic la OPC, garda financiara etc.

Se tin 3 randuri de contabilitati… la final… clientul da bani pe niste rahaturi contrafacute fara nici un fel de acte de provenienta. Clientul vinde la randul lui in magazine de mall sau de cartier marfa la prostii de pe strada care platesc un pret de 3 ori mai mare decat cel din en-gros. Nimeni nu taie facturi (decat daca „e groasa”).

Cand vine controlul de la OPC, Fisc sau altele „investitorii straini” spun „hai ba’ ca ai venit si saptamana trecuta… lasa-ma. Vino si tu luna viitoare si iti mai dau”. Banii curg…

Si asa vom atinge culmi nebanuite ale dezvoltarii capitaliste de tip ex-sovietic + est european + sud american… vom fi o mare comunitate de Curve Tzoape si Ghertzoi - toti Adevarati Leaderi in NLP.

18 March 2008

DaAfaceri - 5 ANI !!!

Azi 18 martie se implinesc 5 ani de la infiintarea DaAfaceri - www.daafaceri.ro

Ce este acum DaAfaceri seamana destul de putin cu ce a fost aceasta asociatie cand am fondat-o in urma cu 5 ani.

Totusi sunt mandru de copiii care sunt acum acolo si care se straduiesc sa faca treaba buna.

La multi ani tuturor celor care au trecut prin acest ONG studentesc!

13 March 2008

Dictionar de Marketing si Economie

In ultima vreme aud sau citesc tot felul de ineptii logice si gramaticale legate de marketing si economie. Incep sa imi pun problema ca multi oameni nu cunosc sensul real al cuvintelor pe care le folosesc.

Prima ineptie este legata de un subiect dezbatut pe grupul marketing liders. Aceeasi exprimare se gaseste si pe blogul lui C. Manafu si pe un alt blog care se cheama ceva cu Brand Maker... In toate aceste medii se vorbea de "Rebrandingul Dacia" odata cu noul Sandero si schimbarea logo-ului....

BAI fratilor... rebranding inseamna altceva decat schimbare de logo. Poti sa ai schimbare de logo fara rebranding (cum a fost cazul cu Dacia) si poti sa ai rebranding fara schimbare de logo. Rebranding inseamna schimbarea valorilor fundamentale ale brandului, schimbarea promisiunii facute. In plus ca un rebranding sa fie cu adevarat rebranding trebuie ca si publicul tinta sa accepte in constiinta sa schimbarea valorilor.

A doua ineptie este ceva mai veche legata tot de brand si branding... infinit de multe angentii de publicitate si servicii de comunicare spun ca fac "branding". Mai concret fac design de logo, eventual naming, aleg un slogan, fac carti de vizita si foi cu antet si, optional, site web. Desigur ca Logo-ul, sloganul si numele sunt alese la inspiratie, fara a avea cercetari bine fundamentate in spate, si fara a avea o pozitionare sau un brand essence.

Asta intr-un caz fericit se cheama identitate formala, care este componenta vizibila a brandului. Un brand inseamna suma caracteristicilor tangibile si intangibile care individualizeaza o oferta si o fac unica... sau daca vreti suma perceptiilor si convingerilor publicului tinta referitoare la o oferta (sau o entitate).

A treia ineptie este dintr-un comunicat de presa venit astazi. Citez "Tinerii profesionisti isi incep de multe ori cariera direct din pozitii de low to middle management si isi croiesc drumul prin ambitie si dedicare spre promotii foarte bine platite. " ... "Promotion" din engleza nu se traduce promotii.... dar... deh... unii nu au notiuni elementare de ROMANA... dar probabil ca au luat bacalaureatul cu brio.

A patra ineptie este confuzia permanenta dintre MARKETING si COMUNICARE de MARKETING. Avem joburi de Marketing Manager care are doar atributii de comunicare. Vorbim despre marketing on-line (concept care exista), dar de fapt vorbim de COMUNICARE ON-LINE. Mai nou vorbim de Mobile Marketing (adica pe telefonul mobil)... in cate situatii este vorba de marketing adevarat? De cate ori se va stabili pretul unui produs prin telefonul mobil? Sau cate produse si servicii pot fi Distribuite prin telefonul mobil? Oare nu e Mobile Communication?

Cea mai tare chestie este o definitie auzita nu demult Marketingul este o ramura a comunicarii. Din fericire persoana care a dat aceasta definitie nu are pretentii de guru in marketing, asa ca este de iertat.

Ultimul racnet este "viralul"... hai sa facem o campanie pe viral... hmmmm daca faci un filmuletz si il arunci pe youtube si apoi dai un mic spam cu el... NU E VIRAL. o campanie DEVINE VIRALA... e drept ca poti sa o ajuti sa devina...

Alta chestie care mie mi-a dat eroare de procesare este din ultima editie AdBrake in care s-a tot vorbit de "Agentiile Interactive" ... la un moment dat s-a pus problema ce este o agentie interactive si cu ce este ea deosebita fata de o agentie de publicitate (comunicare) obisnuita. Cei 5 guru prezenti in prezidiu au nu au reusit sa dea o definitie coerenta.

Oricum e cool sa ai o "Agentie Interactive" care sa iti faca "Mobile Marketing" si "On-line Marketing", sa faci cate un "branding" si un "rebranding" la 18 luni si la final sa obtii o "Promotie" pe un post mai bun.

11 March 2008

Daca nu vreti reducere, va dam penalizare

Discutie cu un client...
- Daca inscrieti 3 persoane aveti o reducere de 5%
- Nu ma intereseaza reducerea (...)
- Bine, Atunci va aplicam o penalizare de 5%.

8 March 2008

Ce am facut aseara ... ?

Ieri, vineri 7 martie, am avut una dintre cele mai interesante dupaamieze si seri din ultima perioada.

Mai intai am fost la dentist si pentru prima data in istoria mea cu dentistii m-am simtit bine si in timpul si dupa.

Cand sa plec de la dentist ma suna prietenul meu Gabi DINU. Cum nu ne vazusem de mai bine de o luna "hai la bere"... stabilim sa ne intalnim la piata Galati si de acolo sa mergem in Smarts. In Smarts era plin sau rezervat... hmmm ciudat loc sa iesi de 8 martie... (desi era 7 martie)... Iesim putin nemultumiti din Smarts si mai - mai ca ma impiedic de o punga in care se aflau doua sticle de 2 litri de Lowenbrau. Ma uit in sus si vad un barbat proletar in constructii (cel mai probabil). El ne intreaba ce cautam... ii raspund "O carciuma in care sa bem o bere".

Saritor (cand vine vorba de baut) Ca un roman adevarat omul ne indruma catre "o terasa" foarte frumoasa care se afla imedia dupa colt.... Urmam indicatiile lui... ajungem pe strada Icoanei la TERASA... Terasa era de fapt un chiosc metalic semiruginit cu cateva mese de tabla pe langa el. Daca va aduceti aminte de terasa din reclama de la UNIREA... sau carciumile muncitoresti din statiile de autorbuz de la tara... ce mai ... o bomba in toata puterea cuvantului.

Ne decidem repede sa nu ramanem acolo... Mergem mai departe... catre Home Bar...

La Home Bar ni se spune ca toate mesele sunt rezervate. „Nu de dati o bere sa o bem aici pe trepte?”…

Mergem mai departe. Putin debusolati ne indreptam catre Art Jazz Club. Pe drum vedem un semn de „Tuborg”… „Aici e Colony” … Bomba aia… poate sunt locuri, ca e prea nasoala ca sa fie plina. Si au fost cateva locuri.

Hai o bere… o discutie despre ce am mai facut in ultima luna… hai noroc cu inca o bere … deja discutam politica si economie … cand intra 5 tineri de la DaAfaceri… hai salut… hai noroc …

Erau doua cupluri si o domnisoara care mai imi da mie peste cap instinctele… Mare parte din seara nu am vorbit, dar la un moment dat, dupa nu se stie a cata bere, am vrut sa imi amintesc exact versurile din Glosa de Eminescu.

Andrei de la DaAfaceri, ca orice tanar modern, se ofera sa ma ajute. Scoate mobilul, da drumu la Opera Mobile si cauta pe Google. Super… mi-am dat seama ca si dupa multe beri inca mai pot recita coerent (cred) prima strofa din Glosa. Apoi m-am gandit sa recit (citesc de pe mobil) toata poezia… eu am prostul obicei sa vorbesc destul de tare si atunci toata carciuma Colony a ascultat cum recitam eu din Eminescu, vineri la 10 noaptea, printre beri. Am primit si aplauze.

Gabi DINU a recunoscut ca pentru prima data ii place Eminescu. Am vorbit apoi de Phoenix, de amintiri din concertele lor … bineinteles am inceput sa si cantam „Negru voda si-a lui ceata, toti voinici cu fruntea lata…” Si am mai cinstit o bere… Am mai vorbit despre Teatru si actori foarte faini … Deja nivelul cultural din catacomba „Colony” atinsese cote nemaintalnite in toata istoria sa.

La un moment dat cer nota de plata… vine nota … Vine si Gabi de la baie si imi spune ca a mai comandat doua beri si o pizza (pentru el). Cum deja … ce sa mai spunem … era frumos printre blonde purtatoare de nume cu sonoritate germanica. Am dat-o pe bascalie extrema. Am inceput sa discutam despre cum se fac unele injectii „Eu o tin si tu i-o bagi in fund”, despre parodia de la reclama de la BCR cu „Sunt Liviu…”. Si asa imi aduc aminte ca baietii de la DaAfaceri vor sa isi porneasca un business in on-line… publishing…

Mi se pare o idee faina, daca pot produce continutul autentic si merg pe nise. Le doresc succes si chiar le-am sugerat un site de nisa… cum_ma_masturbez.ro… S-a propus chiar folosirea unu domeniu .eu si sa faca un joc de cuvinte… cum_ma_masturbez.eu … e pleonasm … Andrei scoate mobilul si da cautare pe google cu „cum ma masturbez” ca sa vada cine e concurenta… Am ras de era sa cadem sub mese.

Vedeti oameni buni, cum tineretul luminat la neuron produce idei si concepte deosebit de inteligente, dar total inutile… Offf

Dupa a nu stiu cata bere… hotaram sa plecam (eu cu Gabi, ca tinereii de la DaAfaceri au mai ramas… ei rezista mai bine, noi suntem mai batrani cu 4-5 ani).

Taxi – bancuri proaste cu soferul (dar la multe beri merg si alea), facut misto de o gagica care umba intr-o fusta tip curea si se mai si suie in taxi langa sofer… poate platea in timpul drumului…

Ajungem la mine la piata … nu mai am tigari… fuga la non-stop… consternare: mi-e foame… trec pe la standul de mancare gatita… Ajung acasa… mananc… dau sa mai desfac o bere… imi dau seama ca nu mai intra… dau sa mai fumez o tigara … o sting dupa 3 fumuri… SOMN

Vise alambicate, cand violente cand sentimentale… cand oameni pe care ii cunosc, cand personaje fictive… dimineata… ma uit la ceas STUPOARE… e sambata si eu m-am trezit la ora 7:21… Nu ma doare capul… Vad sticla de Icea Tea de langa pat… e aproape goala… iar am baut in somn un litru si ceva…e bine nu o sa fiu mahmur… pe cine am visat oare ?

Ma ridic din pat… hopa … un deja-vu…

Cafea. Refacerea firului evenimentelor de aseara… verificat daca mai am toti dintii in gura… O zi noua… Ce am facut aseara??

4 March 2008

Cat Costa Kilu' de Training ?

Ca "vanzator" si prestator de training am de ceva vreme o nedumerire. Cat costa un training?

Eu stiu ca pretul este dat de raportul cerere oferta, ca pretul corect este acela pe care este dispus clientul sa il plateasca si ca pretul nu are o legatura foarte puternica cu costurile.

Totusi aruncand un ochi pe piata de training am constatat o tendinta - standardizarea pretului. Astfel pentru trainingurile in regim deschis (in Bucuresti) preturile variaza intre 150 si 200 de euro / om - zi.

In cazul trainingurilor "corporate" preturile variaza intre 100 si 150 de eruo / om-zi.

Am vazut si traininguri in regim deschis mai ieftine (undeva pe la 100 de euro / om-zi), dar si mai scumpe (300 de euro / om-zi).

Pot constata o unitate de masura a trainingului si anume "Om-Zi". Aceasta unitate nu este in mod obligatoriu gresita, dar ea nu include un aspect deosebit de important al produsului training. Un training este despre invatare sau despre dobandirea unor abilitati. Deci, unde este masurat continutul informational al trainingului???

La PICANT preturile trainingurilor difera foarte mult in functie de continutul informational.

Noi luam in calcul doua componente majore:
a. Continutul informational al trainingului
b. Cererea existenta pentru trainingul respectiv.

Deci.... cat e kilu?

2 March 2008

Copywriting prost sau briliant

In reclama la Altex cu "Madam Multimedia" apre o fraza "Nu te mai misca atat ca imi strici sharpu' la camera"

10 Amintiri din urbea Iesilor

Am avut o scurta vacanta in saptamana trecuta. Am fost pana la Iasi. 3 zile de plimbat prin oras si de hahait cu Andreia Andrei (brand backstage) si sora ei. Foarte fain...

Cu ce amintiri am ramas...
1. Nu cred ca pot uita prea curand tramvaiele din Iasi. Sunt "donate" de orasul Berna, dar elvetian in ele este cel mult faptul ca inca mai functioneaza mult peste durata lor de viata normala. Este o adevarata aventura sa mergi cu tramvaiul in Iasi. Este un fel de "montain ruse". Plus ca biletul este 1.5 RON ceea ce fata de Bucuresti este mai scump. Probabil ca diferenta nu vine din plusul de calitate al transportului ci din faptul ca poti merge cu un tramvai "de epoca".

2. Friptura Anei (sora Andreiei). O super friptura la cuptor dupa 7 ore de mers cu masina... prinde super bine.

3. Mari credinciosi iesenii... la fiecare 2 strazi mai gaseai cate o Biserica. Pe Bd. Stefan ce Mare si Sfant (inca nu pricep cum de l-au facut sfant pe unu' care daca i se parea ca un boier nu mananca frumos ii taia capul pe loc) bisericile sunt de o densitate remarcabila.

4. Business-ul religios al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei. Fundatia Trinitas (care este a Mitropoliei) este omniprezenta. In primul rand cred ca Radio Trinitas bate ca acoperire Radio Romania. Apoi exista ziarul "Lumina" pe care il vand cersetorii in curtea catedralei mitropolitane, in Mall-ul din Iasi Trinitas are magazin de obiecte bisericesti etc...

5. Gropile - Da, din Iasi nu voi uita gropile care probabil ca se vor reduce incet incet ca numar prin faptul ca se vor uni intre ele. Nu credeam sa spun asta prea curand, dar drumurile din Bucuresti sunt parfum pe langa cele din Iasi... chiar daca ei nu au borduri ca ale noastre.

6. Amalgamul de stiluri arhitecturale. In Iasi gasesti pe o raza de cateva sute de metri cladiri din secolul XIX, blocuri comuniste si cladiri din sticla. Chiar si Piata Unirii este un exemplu foarte bun.

7. Marea de studenti. Cred ca media de varsta in Iasi este una foarte scazuta. Pe bd Carol I (unde este universitatea) este o adevarata mare de studenti. Noi am stat in cartierul studentesc, unde din nou un adevarat ocean de studenti. Frumos

8. Mall-ul. Iulius Mall din Iasi este un adevarat monument al comertului capitalist, un loc excelent pentru devalizarea cardurilor, portofelelor si altor locuri in care poti avea bani. Preturile sunt ceva mai decente decat in Bucuresti. Cafeaua la Nescaffee este chiar ieftina (4 RON un mocacino). In acest mall am scapat si eu cu bani... desigur am iesit fara, dar cu cateva achizitii de care sunt mandru.

9. Ciocatele mele... Da. La Iasi mi-am gasit Ciocate si le-am cumparat. Nu sunt exact asa cum imi doream, dar sunt ciocate :)

10. Pisoarele de la Hotelul "Tudor Palace"... Acest hotel este un fost camin studentesc renovat, care arata foarte ok pt un hotel de 2 stele... denumirea de Palace e exagerata. In ultima dimineata petrecuta la acest hotel am fost la WC-ul de la restaurant unde am constatat ca Pisoarele erau puse la o inaltime considerabila. Am masurat din ochi si pot spune ca erau undeva pe la 1.2 metri... pentru mine a fost ok (la limita, ce-i drept) pt ca am 1.81 metri, dar ma gandesc (ceea ce nu au facut cei care au amenajat baia respectiva) ce se intampla in cazul domnilor care au 1.6 - 1.7 metri... se ridica pe varfuri? Cer un scaun din restaurant?

Per total a fost o mini vacanta super frumoasa si relaxanta, ceea ce aveam nevoie de fapt.

Cadou surpriza de la o participanta la traininguri

Acum 2 saptamani in timpul unui training primesc un telefon:

"Buna ziua, sunt *** de la Supremia. Am pentru dumneavoastra doua pungi de la domnisoara Alina. Unde va gasesc?"

Foarte surprins de telefon si putin nedumerit cine este "domnisoara Alina" ii raspund: "La hotel Parc, mai stau o ora"

Dupa 30 de minute primesc un nou telefon cum ca domnul a ajuns. Intre timp am reusit sa elucidez misterul domnisoarei Alina de la Supremia... Evident domnisoara Alina este o participanta la unul dintre trainingurile noastre, iar Supremia este o firma care vinde ingrediente alimentare.

Cele doua pungi primite contineau - prima "Fulgi de ardei rosu 500g", iar a doua "Boia de ardei iute 1Kg".

Doar suntem de la PICANT ce naiba.... Acum avem boia sa mancam 2-3 generatii :)

Multumesc domnisoarei Alina pentru cadoul deosebit si surprinzator.