15 January 2009

Pe ce iti bazezi afacerea?

Orice afacere de la shaormerie la mega corporatie are niste piloni de sprijin ai afacerii.
.
Exista doua feluri de afaceri - cele cu grad de siguranta ridicat si cele cu siguranta mica - vulnerabile.
.
Diferenta dintre cele doua tipuri de afaceri sta in pilonii de sprijin ai afacerii - pe ce se bazeaza afacerea respectiva si cat de mult se bazeaza pe fiecare pilon in parte.
.
Sa luam exemplul celor mai multe afaceri - care se bazeaza pe unul sau doi piloni subrezi. Daca acel sau acei piloni dispar afacerea se duce de rapa. Cel mai grav este daca unul sau mai multi piloni nu apartine companiei.
.
Sa luam exemplul unei cafenele sau al unei shaormarii sau al unui restaurant. Unul dintre principalii piloni de sprijin in acest gen de afacere este vadul comercial dat de locatia in care exista respectiva firma.
.
Daca shaormeria sau cafeneau sau restaurantul sunt unele obisnuite, nu au nimic iesit din comun cu adevarat si nici nu au o relatie foarte buna cu un nucleu de clienti, atunci respectiva afacere este subreda.
.
In zona Universitate din Bucuresti exista o multime de cafenele (mai ales vis a vis de universitate). Fiecare dintre ele este "inca o cafenea", "o alta cafenea de la Universitate". Singurul lor pilon de sprijin este locatia. Daca locatia dispare, foarte probabil dispare si afacerea pentru ca acea cafenea nu ofera nimic deosebit clientilor sai, nu are prin ce sa ii fidelizeze in afara de locatie.
.
Acum vor aparea argumente ca fiecare dintre ele are marfa buna, servicii ok etc. Corect. Problema este ca toate au marfa buna si servicii ok. Deci de ce nu m-as duce la vecin?
.
Este perfect ok sa ai o astfel de afacere. O ai si gata. Asta e afacerea si pace. Faci bani, ai clienti etc. Problema se pune daca iti pierzi locatia? Sau mai rau... daca nu iti pierzi locatia, dar proprietarul iti creste chiria cu 50% la innoirea contractului? Ce faci? Nu poti renunta la locatie pentru ca ar insemna sa o iei de la zero (sau aproape de la zero) intr-o noua locatie.
.
Mai este un alt aspect. Daca inchizi pravalia si altcineva vine si deschide acelasi tip de pravalie (in cazul nostru cafenea) si o face la fel cum a facut-o primul proprietar - adica bine, dar fara ceva special cu adevarat, atunci sunt foarte putini cei care vor observa ca s-a schimbat cafeneaua. Nimeni (sau aproape nimeni) nu va duce dorul vechii cafenele. Nimeni nu va cauta sa afle unde s-a mutat cafeneaua care era inainte.
.
Exista chiar si un exemplu in acest sens. La Universitate era o cafenea "Creme Caffee" care s-a inchis si locul ei a fost luat de alta cafenea care se cheama "Gio". Credeti ca sunt multi cei care au remarcat? Cel mai probabil Nu. Credeti ca sunt multi cei care nu au intrat la Gio pentru ca vroiau la vechea cafenea. Cu siguranta nu.
.
Un alt dezavantaj al bazarii unei afaceri doar pe un pilon este imposibilitatea sau dificultatea mare in extinderea afacerii pentru ca din nou afacerea se bazeaza pe un pilon care nu ii apartine - locatia in cazul cafenelei.
.
Situatia este similara si in cazul multor altor afaceri. Horeca si comertul sunt dintre cele mai evidente. Dar mai exista si cazul importatorilor care au ca pilon de sprijin principal produsul altcuiva (al producatorului). Nu mai exista importator exclusiv. Multi importatori s-au trezit ca firmele de la care importau au intrat si ele pe piata si acum ii concureaza! Poate ca ceea ce importa ei nu se mai vinde sau mai rau nu se mai produce.
.
Deci... bazati-va afacerile pe lucruri care va apartin. Bazati-le pe mai multi piloni de sprijin, faceti tot posibilul ca majoritatea pilonilor sa va apartina.
.
Ce puteti folosi?
- proprietatea intelectuala
- relatia cu clientii
- satisfactia clientilor si comunicarea cu acestia
- creati un brand pe care clientii vostri sa il poata urma daca este nevoie sa renuntati la un activ (pilon de sprijin) care nu va apartine.
- folositi-va inteligenta.