23 February 2009

Urasc cuvantul MARKETARE

Am tot auzit in decursul vietii mele profesionale cuvantul "marketare" sau "sa marketez un produs". In primul rand el nu exista in DEX, dar ma rog, limba romana devine Romgleza...
.
Ca inteles fundamental "marketare" inseamna ca ai un produs dat (nu se stie cine ti l-a dat, dar il ai) caruia trebuie sa ii gasesti o piata, un public (eventual daca te stresezi) sa il distribui si mai ales sa il promovezi.
.
Ei bine acest termen de "marketare" face parte dintr-o zona gri a marketingului si a afacerilor. Personal mi se pare ca se pune carul inaintea boilor.
.
In momentul creerii unui produs, creatorii sai ar trebui sa stie cui se adreseaza si cum trebuie sa fie acel produs pentru a fi cel putin ok cu publicul caruia i se adreseaza. Apoi ar trebui stabilit un pret final de vanzare in baza caruia sa se arhitectureze structura de costuri de productie.
.
Practic "Marketare" inseamna sa nu detii controlul asupra produsului si sa fii nevoit sa vinzi ceva ce nu controlezi. Necontroland produsul si implicit procesul de proiectare si productie, nu ai cum sa adaptezi produsul unor anumite cerinte ale pietei pe care actionezi.
.
Pe de alta parte daca nu controlezi procesul de productie, cel mai probabil nu ai control nici asupra costurilor de productie... iar daca nu vrei sa mergi in minus cu firma, ar trebui ca pretul de vanzare sa fie mai mare decat costurile de productie... dar costurile de productie nu le controlezi, deci nici pretul final de vanzare nu il controlezi.
.
Daca Mixul de marketing este Produs, Pret, Distributie, Comunicare inseamna ca Marketare ar fi doar Distributie si comunicare.... Cam trist... dar atat de adevarat si de des intalnit in Romania si cam toata Europa de Est.
.
Creati, Nu MARKETATI.