29 August 2010

Primele impresii despre Rotterdam si Olanda

In postul precedent am scris despre drumul pana la Rotterdam. Acum voi impartasi cateva impresii la prima vedere despre Rotterdam si Olanda.
.
Inainte de a veni aici ne-am documentat cat am putut de bine despre ce ne asteapta. In plus am avut mare noroc cu Ruben care ne-a ajutat cu sfaturi despre unde si ce sa cautam de cazare.
.
Asa am ajuns sa locuim in cartierul Noord (sau vechiul nord) care este o zona decenta din toate punctele de vedere. Mare parte din constructii sunt din caramida rosie si au cam 3-5 etaje. Stradutele sunt inguste si cu sensuri unice, iar parcarea costa de te usuca. Ceea ce m-a mirat la acest cartier este ca o buna parte din strazile mici sunt din caramida rosie si nu din piatra cubica sau din asfalt.
.
Strada pe care stam este una secundara, deci foarte linistita, dar in acelasi timp este foarte aproape de strada principala.
.
Vecinii... ei bine in acest cartieri olandezii "originali" adica albi sunt minoritari... cam 40% dintre locuitori sunt albi, restul sunt turci - foarte foarte multi turci, chiar am senzatia ca sunt in Istanbul, doar ca e mai curat si strazile sunt mai largi - marocani si negri mai ales surinamezi (Suriname este fosta Guyana Oladeza - America de sud, o fosta colonie).
.
Am mai vazut prin oras multi asiatici, dar nu atat de multi precum turci si negri.
.
Ca atmosfera cartierul noord este pasnic, oameni civilizati si draguti. Din cand in cand mai trece cate un BMW cu muzica data la maxim... imi aduce aminte de casa :), dar altfel pare a fi un cartier pasnic si ok din multe puncte de vedere.
.
Distanta fata de centru de unde stam noi poate fi parcursa in 20 de minute de mers pe jos, deci nu suntem chiar la capatul orasului :).
.
Supermarketul si o strada comerciala sunt aproape de noi la 10 min de mers pe jos sau 5 minute de mers cu bicicleta.
.
Preturile sunt similare cu cele din Romania, doar ca inmultite cu 2 :) ... dar daca esti un cumparator istet si informat (ceea ce noi inca nu suntem - informati) poti obtine niste preturi ok pentru unele produse.
.
Vremea... Ei bine daca ar fi sa vorbim despre vreme, chiar am avea ce sa vorbim. Aici vremea este mereu schimbatoare. Adica daca acum e insorit si pe cer vezi cativa nori pufosi, nu inseamna ca va fi la fel si peste jumatate de ora... Noua ni s-a intamplat sa plecam echipati de ploaie si pe ploaie si dupa o ora sa ajungem sa ne fie cald pentru ca intre timp a iesit soarele, iar vantul a slabit din intensitate.... reciproca este valabila... Cert este ca in Olanda si mai ales aici aproape de mare te poti astepta oricand sa ploua... oricum ... e si un avantaj. Nu trebuie sa uzi florile si ierburile din ghivece :).
.
Temperatura... sa zicem ca daca in august in Bucuresti e ok sa fie 30-34 de grade aici e ok sa fie jumatate. La noi in apartament deja merg caloriferele.
.
In episodul urmator poate vorbim despre interactiunea cu autoritatile olandeze :)